2015/12/03

Norfolk Island

Witajcie :)

Dzisiaj nowe państwo do mojej kolekcji dołączyło. Udało mi się ją zdobyć za pomocą rad z innych blogów ;) I dziękuję za to!


Nie wiele jest potwierdzonych informacji na temat Norfolk, przed przybyciem Białych. Wyspa została odkryta w 1774 r. przez Jamesa Cooka. W 1788 wyspa została anektowana przez Wielką Brytanię i wcielona w skład kolonii Nowa Południowa Walia. Po aneksji na wyspie została założona kolonia karna, która funkcjonowała do 1814. Była to jedna z najcięższych brytyjskich kolonii karnych, do której zsyłani byli najbardziej niebezpieczni więźniowie. Wyspa ze względu na izolację geograficzną świetnie sprawdzała się jako „naturalne więzienie”. Ponowne zasiedlenie wyspy nastąpiło w roku 1825, a w 1844 wyspa została przekazana kolonii Ziemia Van Diemana (obecna Tasmania). Kolonia karna funkcjonowała do 1855 roku, po czym wyspa ponownie została opuszczona.
W 1856 roku wyspa została ponownie zasiedlona, tym razem przez potomków tahitańczyków i buntowników z okrętu HMS Bounty, którzy przenieśli się tu z wyspy Pitcairn. Na cześć tego wydarzenia co roku 8 czerwca obchodzone jest na Norfolk święto narodowe o nazwie „Święto Bounty”.
W listopadzie tego samego 1856 roku Królowa Wiktoria ustanowiła z Norfolku oddzielną kolonię, która miała własne władze, tylko formalnie podległe gubernatorowi Nowej Południowej Walii. W 1896 autonomia kolonii została zlikwidowana, a na miejsce lokalnych władz został wprowadzony administrator mianowany przez gubernatora Nowej Południowej Walii.
W 1914 Norfolk został formalnie przejęty od Nowej Południowej Walii przez władze federalne jako terytorium zewnętrzne Australii. W 1977 r. mieszkańcy Wysp w referendum opowiedzieli się za utrzymaniem tego statusu, protestując wobec projektów integracji politycznej z Australią. W 1979 roku Norfolk nadano szeroką autonomię dzięki wydanemu wówczas Norfolk Act, który stał się podstawą prawną funkcjonowania Terytorium jako autonomicznej jednostki w ramach terytorium zewnętrznego Australii.

Pozdrawiam :)
UDOSTĘPNIJ TEN POST

9 komentarzy :

  1. Piękna pocztówka, ale to znaczek zrobił na mnie mega wrażenie, fantastyczny jest :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ładna pocztówka, też mam taką. Są jeszcze dobrzy ludzie na świecie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jest to ta wersja pocztówki, którą chciałabym mieć :) A mam tą z plażą, która w sumie też jest dość ładna :) Znaczek cudowny i jeszcze go nie widziałam! :) Chętnie bym go przygarnęła! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kartka jest fajna, ale w znaczku się zakochałam :) CUDO!

    OdpowiedzUsuń
  5. Śliczna pocztówka, taka nasycona kolorami :) Sprawia, że chcę się tam znaleźć. Znaczek bardzo interesujący, nie spotkałam się jeszcze z takim.

    OdpowiedzUsuń
  6. Znaczek to cudo! O samej wyspie nie słyszałam, a widok jest bardzo ładny, szczególnie te kolorki! <3

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja również otrzymałem identyczną pocztówkę i znaczek:) Fajnie było by tam pojechać na wakacje...

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękna kartka i znaczek. Wydaje mi się, że także posiadam taką pocztówkę, choć pewności nie mam....

    OdpowiedzUsuń

Szablon stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.