Witajcie :)
Znowu zamęczam Was pocztówką z Włoch ;D
Kształt i konstrukcja gondoli wywodzi się z przybrzeżnych i rzecznych
południowosłowiańskich łodzi rybackich; jej cechą charakterystyczną
jest asymetryczny kadłub
z bardzo dużymi nawisami; asymetria kadłuba umożliwia używanie tylko
jednego, długiego wiosła do napędu i sterowania (za to wymaga znacznego
doświadczenia w kierowaniu gondolą). Przy pełnym obciążeniu wynoszącym
1200 kg gondolier potrafi płynąć z prędkością 3 węzłów.
Gondola jest łodzią płaskodenną o bardzo małym zanurzeniu. Jej
długość najczęściej wynosi 10,87 metra, zaś szerokość 1,42. Wiosło
wyciosane jest z drewna bukowego, ma 4,20 metra długości i waży nie
mniej niż 4,30 kg. Ma kształt podobny do litery J. Osadzone jest w dulce kołkowej nazwanej forcola wyciosanej z drewna orzechowego. Dla zrównoważenia ciężaru gondoliera stojącego na końcu rufy na dziobie umocowano il ferro – ciężkie stalowe okucie.
Pozdrawiam :)
Marzy mi się pojechać kiedyś do Wenecji i właśnie przepłynąć się Gondolą. :P
OdpowiedzUsuńWłaśnie tak kojarzy mi się Wenecja.
OdpowiedzUsuńładna pocztówka;-) mimo że we Włoszech byłam dwa razy to w Wenecji mnie nie było,ale szczerze to szczególnie do Wenecji mnie nie ciągnie, mimo że Włochy odwiedzę jeszcze nie raz ;)
OdpowiedzUsuńładna pocztówka;-) mimo że we Włoszech byłam dwa razy to w Wenecji mnie nie było,ale szczerze to szczególnie do Wenecji mnie nie ciągnie, mimo że Włochy odwiedzę jeszcze nie raz ;)
OdpowiedzUsuńNie wiedziałam, że są one ciosane z drzewa orzechowego, ani że umieszcza się specjalne obciążanie, żeby jakoś to wszystko zrównoważyć. Pocztówka jest piękna, lubię pojedyncze widoki :)
OdpowiedzUsuńMoim marzeniem są zaręczyny na takiej gondoli... :D
OdpowiedzUsuń